ProFri, VCHO en IJscentrum samen verder in actie voor 8800 horecabedrijven

 

Drie vakorganisaties in de horeca doen een beroep op Thuisbezorgd.nl, Buma, Sena en Videma om de branche te steunen. Namens 8800 ondernemers dringen ProFri, VCHO en het IJscentrum aan op kostenreducties, zodat hun branches het hoofd boven water kunnen houden tijdens de coronacrisis.

De drie organisaties vrezen dat de ondernemers in de problemen komen als alle vaste kosten doorlopen, terwijl de omzet vrijwel nihil is of grotendeels is weggevallen.

Thuisbezorgd.nl

Naar de directie van facilitair platform Thuisbezorgd.nl/Takeaway.com zonden ProFri, VCHO en het IJscentrum gisteren al per email een brief met het verzoek de vaste bemiddelingspercentages voor bezorgbestellingen met minstens de helft te verlagen. “Maar ook alle andere vormen van steun die onze branches kan helpen, zijn natuurlijk meer dan welkom,” aldus de organisaties.

KLIK HIER VOOR DE BRIEF

Buma, Sena en Videma

Nu er in de horecabedrijven geen klanten/gasten verblijven, wordt er ook geen muziek en/of beeld geconsumeerd waarop rechten berusten. Om deze reden gaan de drie brancheclubs komende week ook Buma, Sena en Videma vragen de heffing van auteursrechtelijke gelden tijdelijk stop te zetten. Zodra gasten weer volop welkom zijn kan worden vastgesteld welke bedragen de drie instanties terug kunnen laten vloeien naar de ondernemers.

8800 ondernemingen

Vereniging Chinese-Aziatische Horeca Ondernemers (VCHO, 2500 ondernemingen), ProFri (5700 frituurspeciaalzaken) en Ambachtelijk IJscentrum (600 ijssalons) vertegenwoordigen samen 8800 ondernemingen in de horeca. Eerder zond het trio al een brief naar het kabinet met onder meer het pleidooi voor een bijstandsregeling voor horecaondernemers én een compensatie voor doorlopende bedrijfskosten.