Vakvereniging ProFri roept consumenten om zijn/haar bezorg- en afhaalbestellingen rechtstreeks te bestellen bij zijn eigen cafetaria, snackbar of frituur om de hoek.

ProFri-directeur Frans van Rooij: “Als de consument rechtstreeks bestelt, dus zonder tussenkomst van derden zoals bezorgplatforms, help je ondernemers enorm om nog écht iets te verdienen. Bestelwijzen anders dan telefonisch of de eigen bestelpagina brengen immers hoge provisiekosten met zich mee. Bovendien heeft de klant zelf indirect ook profijt als hij rechtstreeks bestelt: het geld blijft in zijn eigen dorp of stad; er vloeit niets weg uit de gemeenschap.”

Juist Nu!

Op de consumentenwebsites Smulgids.nl en Smulscore.nl plaatsten ProFri en het Nederlands Frituurcentrum inmiddels banners met de tekst: “Friet? Bestel rechtstreeks bij jouw eigen frituur! Steun de lokale Cafetaria, Snackbar en Frituur. Juist Nu!”

Op Smulgids.nl staan de gegevens van honderden frituurspeciaalzaken vermeld; bedrijven die in de Nationale Smulgids staan en de bedrijven van ondernemers die bij ProFri zijn aangesloten. Op Smulscore.nl staan nog veel meer frituurspeciaalzaken. Bij de gegevens staat veelal ook de link naar de eigen bestelpagina. Van Rooij: “We hopen dat consumenten massaal gehoor geven aan deze oproep en hun wekelijkse frietmaaltijd rechtstreeks gaan bestellen bij hun favoriete frituur.”

Overige frituurspeciaalzaken

Cafetaria’s, snackbars en frituren die niet zijn vermeld op rating-website Smulscore.nl, kunnen zich altijd aanmelden voor een basisvermelding. De klanten krijgen dan ook de mogelijkheid om hun mening te geven, waarmee frituurprofessionals een positie kunnen verwerven in de volgende editie van de nationale Smulgids. “Maar daarvoor moet je als ondernemer jouw bedrijf wél eerst aanmelden. Gewoon lid worden van ProFri mag natuurlijk ook; dan weet je zeker dat je vermeld staat,” zegt Van Rooij.