“Laat de klanten rechtstreeks bij jouw bedrijf hun afhaal- en bezorgbestellingen plaatsen.” Deze oproep doet ProFri aan zijn leden en andere frituurspeciaalzaken. “Het is nu het moment om te zorgen dat je over een goede infrastructuur en website beschikt voor rechtstreekse bestellingen. Geef jouw klanten flyers mee om hen over de mogelijkheden te informeren.”

ProFri wijst nadrukkelijker dan voorheen op de noodzaak van rechtstreekse bestellingen, omdat het rendement op de huidige, beperkte omzet ernstig kan lijden onder de provisies die facilitaire platforms voor hun diensten in rekening brengen.

Druk op Thuisbezorgd

Samen met de vakorganisaties Vereniging Chinees-Aziatische Horeca Ondernemers en Ambachtelijk IJscentrum oefende ProFri druk uit op met name Thuisbezorgd.nl om ondernemers tegemoet te komen. ProFri verwees hierbij naar het steunpakket van Just Eat Engeland, dat aangesloten bezorgrestaurants tijdelijk omgerekend bijna 11 miljoen euro minder in rekening brengt.

“Geen reden”

In antwoord op de laatste brief van de drie organisaties, laat Thuisbezorgd.nl weten geen reden en ruimte te zien om bezorgende frituurspeciaalzaken extra tegemoet te komen. Directeur Jitse Groen wijst erop dat gespecialiseerde bezorgrestaurants nauwelijks een omzetdaling kennen, maar dat dit vooral geldt voor bedrijven die voorheen eters te plaatse ontvingen en dit nu niet meer kunnen.