Vakvereniging ProFri houdt leden en andere frituurspeciaalzaken met een speciale website nauwgezet op de hoogte van het coronanieuws. Via het webadres corona.profri.nl maakt de vakvereniging de vertaalslag naar de dagelijkse cafetariapraktijk.

ProFri lanceerde de speciale website dadelijk nadat minister-president Mark Rutte de vrijwel complete shutdown van de vaderlandse horeca afkondigde. Indien hiertoe aanleiding is, actualiseert ProFri de informatie. De website bevat een bijgewerkte lijst met tips voor de dagelijkse praktijk in frituurbedrijven.

Druk van ProFri

Aanvankelijk bestond veel onduidelijkheid in de sector: ProFri wendde achter de schermen invloed aan op de overheid, zodat een dag na Rutte’s bekendmaking helder werd dat afhalen, bezorging én buffetverkoop (zoals frietzaken in binnensteden) wel gewoon doorgang konden en kunnen vinden.

Brieven aan minister

Zowel alleen als samen met de brancheclubs VCHO (Chinees-Aziatische horeca) en Ambachtelijk IJscentrum oefende ProFri bij de betrokken ministers druk uit om zaken gedaan te krijgen en bij te dragen aan adequate steunmaatregelen. Maar ook deden de drie brancheclubs een beroep op organisaties als Thuisbezorgd.nl, Buma, Sena en Videma in een poging om via verlaging van de lasten de pijn voor de horeca te verzachten.