De populaire online gezondheidscheck van website Veiliguitindehoreca.nl is sterk vereenvoudigd. Dagelijks wordt hij duizenden keren gebruikt. De initiatiefnemers VCHO, ProFri en NHG introduceren een variant, waarmee de gezondheid van horecagasten simpeler is te checken en oponthoud bij ontvangst van gasten wordt beperkt.

Via het scannen van de inmiddels veel gebruikte QR-code landt de horecagast voortaan op een pagina waar hij in één oogopslag de verplichte gezondheidsvragen ziet. Hiermee komt een einde aan de populaire ‘babbelrobot’. Volgens de drie samenwerkende brancheorganisaties zijn de regels die gelden in de horeca nu bij iedereen nagenoeg bekend en kan de gezondheidscheck eenvoudiger worden uitgevoerd. Horecagasten kunnen nu met één klik bevestigen dat ze gezond zijn; de 5 basisvragen van het RIVM kunnen zo simpel alle met “nee” beantwoord worden. De gast krijgt vervolgens op zijn mobiel (of via een tablet van het horecabedrijf) een melding dat hij of zij van harte welkom is. Heeft de gast toch klachten (en kunnen dus niet alle vragen ontkennend worden beantwoord) dan wordt hem of haar verzocht een andere keer terug te komen.

Op het scherm verschijnt ook de melding dat het op prijs gesteld wordt als de naam, e-mailadres en/of telefoonnummer nog geregistreerd mag worden. Voor zover dat bij een eventuele reservering vooraf nog niet is gevraagd. Deze gegevens kunnen worden opgevraagd door de GGD voor bron- en contactonderzoek, wanneer mocht blijken dat een van de gasten of medewerkers besmet is geraakt met COVID-19.