Naar aanleiding van de persconferentie en de aangekondigde wijzigingen van de coronamaatregelen voor de horeca hebben we vanochtend contact gehad met het ministerie. Voor afhalers en voor klanten die komen voor een frietje of ijsje in de hand verandert er niets. De overige maatregelen blijven voor deze groep klanten onverminderd van kracht.

Wat verandert er dan wel?

Je bent vanaf maandag ook verplicht om aan gasten die ter plekke blijven eten te vragen om zich met naam en telefoonnummer te registreren ten behoeve van bron- en contactonderzoek door de GGD bij een besmetting.
LET OP: Het stellen van deze vraag is verplicht, maar de gasten registreren zich op vrijwillige basis. Alleen het registreren van naam en telefoonnummer (datum en tijdstip) is voldoende. Andere persoonsgegevens vragen past in dit kader niet binnen de AVG. Informatie over de bewaartermijn volgt zo snel mogelijk.

Hoe je de gezondheidsvragen voorlegt kan nog steeds op verschillende manieren. Dit kan online via www.veiliguitindehoreca.nl (handig bij reservering vooraf of om wachtrijen bij ontvangst van de gasten te voorkomen) of door bij binnenkomst (reserveren aan de deur) de gasten te wijzen op een A4-tje met daarop de verplichte vragen én door de vraag te stellen of de bezoeker verkouden is of koorts heeft.
Klik hier om de poster met de gezondheidsvragen te downloaden. Ook andere handige tools zijn via deze website voorhanden.

 

Een initiatief van de 3 brancheorganisaties VCHO, NHG en ProFri

 

Nog steeds mogen niet meer dan twee personen aan een tafel binnen 1,5 meter van elkaar zitten wanneer ze samen geen huishouden vormen. De verwachting is dat steeds meer gemeentes hierop zullen gaan handhaven.

Klik hier voor meer informatie van de Rijksoverheid

Nieuwe versie van het protocol

We gaan het protocol zo snel mogelijk aanpassen. Na toetsing bij het ministerie plaatsen we deze weer online. De wijzigingen die in het huidige protocol doorgevoerd worden liggen in lijn met het bovenstaande.