Vakorganisaties ProFri, VCHO en het IJscentrum doen een hernieuwd beroep op Thuisbezorgd.nl. Ze vragen de Nederlandse tak van het facilitaire platform om een steunpakket dat vergelijkbaar is met Just Eat in het Verenigd Koninkrijk.
Just Eat VK kwam onlangs met een steunpakket van omgerekend bijna 11 miljoen euro voor bezorgrestaurants. Het wordt onder meer gebruikt om de komende weken, tot 19 april, de provisie met een derde te verlagen.
Het is niet het enige waarmee Just Eat in Groot-Brittannië de bezorgrestaurants tegemoet komt. Zo hoeven nieuwe restaurants die zich in deze coronatijd aansluiten bij het platform tijdelijk geen aanmeldkosten te betalen. Daarnaast is de provisie voor via het platform bestelde afhaalmaaltijden geschrapt. Thuisbezorgd.nl deed dit laatste ook al nadat de drie vakorganisaties een eerder steunpleidooi richtten aan de directie.
Toch nieuw verzoek
ProFri-directeur Frans van Rooij zegt namens de drie vakorganisaties: “Wij hebben de Thuisbezorgd-directie in een eerder stadium al laten weten blij te zijn met het 0%-tarief voor afhaalbestellingen. Dat zijn wij ook oprecht. Maar we moeten hierbij wel beseffen dat deze functionaliteit, de afhaal-button dus, nog relatief nieuw is bij Thuisbezorgd.nl. Sterker: mogelijk hebben ze er wel baat bij om de functie op deze wijze te promoten. Dat mag, maar extra steun is ons een lief ding waard om kosten voor ondernemers te verlagen. Vandaar dit herhaalde verzoek.”
Het steunverzoek van ProFri, VCHO en Ambachtelijk IJscentrum en de verwijzing naar Just Eat is pikant. Immers: internationaal opereert Thuisbezorgd.nl tegenwoordig onder de vlag Just Eat Takeaway, omdat het Nederlandse bedrijf Just Eat heeft overgenomen. Deze overname krijgt in mei officieel haar beslag, omdat de Britse mededingingsautoriteit dan komt haar mening over de deal.