Bij alle negatieve berichtgeving, lijkt ook sprake van een lichtpuntje. Voor cafetaria’s en andere frituurspeciaalzaken liggen er wellicht extra kansen in de 1,5 meter economie die straks volgt op de huidige horeca-lockdown.

“Ons bedrijfstype is veel eenvoudiger af te stemmen op de 1,5 meter economie dan veel traditionele restaurants en cafés,” zegt ProFri-directeur Frans van Rooij.

Toonbank als buffer

Van Rooij doelt op een aantal kenmerken van veel cafetaria’s, snackbar en frituren. “De toonbank werkt feitelijk als een uitgiftebuffet en is een goede buffer tussen de medewerkers en de gasten en via doorzichtige schermen kun je nog extra veiligheid bieden. Het biedt bedrijven die nu wel aan tafel bedienen automatisch een goed alternatief. Als je zorgt dat de werkwijze aan de bakwand en de gedoseerde toegang van klanten geregeld is, ben je feitelijk al een heel eind.”

Afhaalfunctie

Van Rooij wijst bovendien op het volgende: “Het aandeel afhalen is nog altijd groot; niet ondenkbaar is dat deze functie na een jarenlange daling weer zal groeien. Mensen willen immers graag een loopje en een praatje na wekenlang thuis te hebben gezeten.” Hij wijst er bovendien op dat veel cafetaria’s een lichte, ruime en open inrichting hebben: “Ook dit kan het bezoek bevorderen; traditionele restaurants zijn vaak geslotener van karakter en bovendien zitten de gasten vaak dichterbij elkaar. Cafetaria’s kunnen doorgaans bovendien eenvoudiger hun tafelschikking aanpassen dan restaurants.”

Beperkte ruimte

Van Rooij denkt bovendien dat cafetaria’s zullen profiteren van de beperktere mogelijkheden van andere bedrijven in de horeca. “Hoe dan ook: traditionele restaurants, maar ook bedrijven als McDonald’s, zullen hun aantal zitplaatsen moeten inkrimpen. Dit betekent dat ze dus vaker “nee” moet verkopen. Het zou heel goed kunnen betekenen dat voor veel consumenten de cafetaria een mooi alternatief wordt. Cafetaria’s hebben traditioneel op zondag veel eters ter plekke, maar vaak door de week niet. Niet ondenkbaar is dat ook op andere dagen dan in het weekeinde er straks meer gasten komen eten.”

Er is nóg een voordeel volgens Van Rooij: “Cafetaria’s zitten vaak om de hoek; in woonwijken. Consumenten kunnen dus de drukkere stadscentra, waar de meeste traditionele restaurants zijn gevestigd, eenvoudig mijden door te kiezen voor hun eigen frituurspeciaalzaak dichtbij huis.”